مکان های دیدنی قبرس شمالی کدامند؟
نوشته شده توسط : mgh

زمانی حرف از جاهای جذاب قبرس شمالی به در میان میاید، اولیه تصویری که به‌خیال میاورید، چیست؟ مدیترانه و آب‌وهوای سحرانگیزش شاید فقط تصویری باشد که در ذهنتان نقش می‌بندد. مهاجرت به قبرس شمالی ممکن میباشد قبرس شمالی را صرفا با خصوصیت‌های دیدنی طبیعی‌اش بشناسید؛ ولی جذاب میباشد بدانید این مرزوبوم ضمن طبیعت بی‌نظیر، در تاریخ هم سخن‌هایی برای اعلام کردن دارااست. برای اینکه با اثر ها تاریخی قبرس شمالی آشنا گردید و افزون بر آن، تفریحات هیجان‌انگیزش را بشناسید.

تفریحات و جاهای جالب قبرس شمالی کجاست؟
از جای های جذاب قبرس شمالی می‌قدرت به قلعه سنت هیلاریون، کاخ وونی، مسجد سلیمیه، قلعه بوفاونتو، قلعه کانتارا، مسجد لالا مصطفی پاشا، شهر کهن نیکوزیا، کاروان‌سرای بویوک هان، شبه‌جزیره کارپاس، شهر دیواری فاماگوستا، سالامیس باستان، شهر باستانی سولی، صومعه آپوستولوس وارناواس، صومعه سنت بارناباس، صومعه بلاپایس و بندر گیرنه اشاره نمودپیرو این مقاله، تلاش کرده‌ایم این جای های جالب قبرس شمالی را معرفی کنیم.

جاهای جالب قبرس شمالی
چنانچه برای تکاندن خستگی‌های روزانه، اراده هجرت کرده‌اید و پیرو مقصدی می‌باشید که هم طبیعت دل‌ربایی داشته باشد و هم بها تاریخی، می توانید تور قبرس شمالی را تعیین نمایید. دیداری خاطره‌انگیز با سرزمینی از آب‌های مدیترانه هم پا با جالب‌ها و تفریحاتی لذت‌نصیب، می تواند آن‌قدر شمارا سرحال نماید که تا بازه‌ها از تذکر زیبایی‌های آن سرمست باشید. 

کاخ وونی (Vouni Palace)
در‌صورتی‌که از ماجراجویان و طرف داران تاریخ و باستان‌شناسی می‌باشید، توصیه می کنیم بازدید از کاخ وونی را در فهرست اپ‌های خویش در مهاجرت به قبرس شمالی بگنجانید. این کاخ که از پنج قرن قبل از به دنیاآمدن به یادگار باقی‌مانده، بر تپه‌ای با دیده‌انداز مدیترانه جای دارد و فعلا وب سایت باستان‌شناسی میباشد.

دوکساندروس، فرمانروای شهر ماریون، شخصی طرفدار ایرانیان بود و با غرض در دست گرفتن‌کردن شهر سولی، کاخ وونی را بر فراز این شهر سازه کرد. در سال 449 قبل از تولد که حکومت یونان جانشین حکومت کشور ایران در آن حیطه شد، شاهزاده‌ای طرفدار یونان جایگزین حکم دهنده ماریون شد و کاخ وونی به کاخ سلطنتی تبدیل شد. تا سال 380 قبل از به دنیا آمدن، این کاربری ادامه داشت تا اینکه در سال جاری در تاثیر حریق‌سوزی ویران شد. بعضا ورقه ها نماد میدهد ساکنان سولی در تخریب کاخ وونی نقش داشته‌اند؛ چون وجود این کاخ تهدیدی برای آنها بوده میباشدبرخی از بقایای کاخ وونی عبارت‌اند از: ورودی، اتاق‌های مسکونی، اتاق نشیمن، اداره‌ها، تراس آشپزخانه، ایوان ردیف‌دار، خزینه و آب‌انبار.

شهر دیواری فاماگوستا (Famagusta Walled City)
شهر دیواری فاماگوستا یکی‌از جاذبه‌هایی میباشد که در بازدید از جاهای جالب قبرس شمالی نباید از دست بدهید. این شهر که حیطه‌ای تاریخی بنا شده در حاشیه دریا شرقی قبرس شمالی به حساب می‌آید، در قرن ها‌وسطا تشکیل شده و راس تجاری مهمی در آن زمان بوده میباشد. ونیزی‌ها در قرن پانزدهم، دیوارهای شهر را ساختند.

دیوارهای این شهر به‌سیرتکامل‌ای پیاده سازی گردیده بود که از این شهر در قبال حمله‌های ترکان عثمانی و معاندان دیگر مراقبت می کرد. متأسفانه از سال 1974 یعنی هنگام حمله ترکیه به قبرس، فاماگوستا تا حد متعددی متروک شد و بخش اعظمی از بناهای آن از فی مابین رفته‌اند. در سال‌های اخیر، برای مرمت و محافظت اثرها تاریخی این شهر، کارایی‌هایی انجام یافته میباشد.

نشانی شهر دیواری فاماگوستا: قبرس شمالی
فرصت بازدید از شهر دیواری فاماگوستا: فصل بهار و فصل تابستان از دو شنبه تا آدینه ساعت 10 صبح تا 1 ظهر و 5 بعدازظهر تا 8 شب. فصل‌پاییز و فصل زمستان از دو‌شنبه تا آدینه ساعت 10 صبح تا 1 ظهر و 4 ظهر تا 7 شب. روز شنبه و یک شنبه تعطیل.
مسجد لالا مصطفی پاشا (Lala Mustafa Pasha Mosque)
در حال حاضر با مهم ترین بنای تاریخی در فاماگوستا و یکی بناهای پررنگ مذهبی در قبرس شمالی، یعنی مسجد لالا مصطفی پاشا آشنا می شوید. این مسجد که به‌اسم کلیسای سنت نیکلاس نیز از آن حافظه میگردد، یکی‌از جاهای جذاب قبرس شمالی میباشد که در قرن چهاردهم، به‌تیتر کلیسای جامع بوسیله سلسله لوزینیان ساخته شد و بعداز تسخیر شهر، به‌دست امپراتوری عثمانی، به مسجد تبدیل شد.

لالا مصطفی پاشا، فرمانده دارای اسم و رسم عثمانی بود که رهبری فتح فاماگوستا را بر ذمه داشت و اسم این مسجد برگرفته از اسم اوست. مسجد لالا مصطفی پاشا، شاهکار معماری عثمانی میباشد و بازدید از آن، از بخش‌های دیدنی هجرت به قبرس شمالی خواهد بود.

سالامیس (Salamis)
از جالب های قبرس شمالی، شهری میباشد که قرن‌ها گذشته پایتخت قبرس بوده میباشد. سالامیس، بنا شده در کنار دریا شرقی قبرس، راءس اصلی بیزنس و بازرگانی بوده و به‌برهان وضعیت استراتژیک خویش، در مسئله نظامی حضوری توانا داشت. خلال این‌ها، سالامیس مرکزی فرهنگی و هنری بود و بناهای مذهبی مهمی در آنجا قرار داشتند.

امپراتوری‌ها و ملت‌های گوناگونی برای مثال اهل ایران‌ها، آشوری‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و بیزانسی‌ها در زمان تاریخ این شهر را فتح و بر آن حکومت کرده‌اند. در غایت در قرن هفتم میلادی، سالامیس به‌استدلال حمله‌های اعراب متروک شد و فعلا جایی برای عشق‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی میباشد.

شهر سابق نیکوزیا (Nicosia Old City)
یکی از دیگر از جاهای جالب قبرس شمالی، پایتخت آن یعنی شهر سابق نیکوزیاست. در خیابان‌های باریک این شهر، بناهای تاریخی فراوانی می بینید که جلوتر درباره آنها خواهید خواند. نیکوزیا به وسیله دیوار ونیزی قرن شانزدهمی تسلط شد‌ه‌است.

از دلایل آوازه شهر کهن نیکوزیا، معاش خیابانی پرجنب‌وجوش و به هم ریخته آن با طیف وسیعی از کافه‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌هاست. گردشگران دوستدار تاریخ و فرهنگ و تمدن، ممکن میباشد یک سری روز از مجال خویش را برای گشت‌وگذار در خیابان‌های نیکوزیا و دیدن اثرها تاریخی آن صرف نمایند.

مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque)
از جلوه‌های تماشایی معماری عثمانی، مسجد سلیمیه میباشد که به کلیسای جامع سنت سوفیا نیز آوازه دارااست. این مسجد تاریخی که دیرین‌ترین و بلندمرتبه‌ترین کلیسای برجای‌باقی‌مانده گوتیک در قبرس میباشد، در شهر نیکوزیا قراردارد.

این بنای گرانبها، در قرن سیزدهم در عصر لوزینیان آغاز به‌تیتر یک کلیسای جامع مسیحی ساخته شد و بعد از تسخیر قبرس بوسیله عثمانی‌ها در قرن شانزدهم، به مسجد تبدیل شد تا نمادی از اقتدار ایمان مسلمانها باشد. در تاثیر این تغییر و تحول کاربری، تمامی نشان‌های مسیحیت به‌جز تنی چند از سنگ قبرها نابود شد.

موزه بربریت (The Museum of Barbarism)
چنانچه بسیار به تاریخ عشق‌مندید و میخواهید از جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های تاریخی بیشتر بدانید، به موزه بربریت بروید. بنای این موزه اصولا منزل سرگرد نیهات ایلهان، دکتر معالج نظامی شکاف بوده که خانواده‌اش در شب سال نو میلادی سال 1963 غرض حمله یونانی‌های قبرسی قرار گرفتند. در شب حمله، پزشک معالج ایلهان سرگرم ایفا وظیفه بود؛ ولی همسر و سه فرزندش و یکی همسایگان آن ها، در‌این حمله کشته شدند. آن ها با شلیک ناگهانی اولی گلوله به در، به‌سمت خزینه و سرویس بهداشتی رفتند تا نهفته شوند؛ البته مهاجمان بعداز ورود به منزل با شلیک به در گرمابه، آنها را کشتند و شش هم محلی هم به‌شدت زخمی شدند.

این موزه علاوه بر اکران جلوه‌هایی از آن جنایت دل‌خراش، سال‌های خشونت‌آمیز بعداز استقلال قبرس را تذکر می‌نمایدخلال نمایشگاه‌هایی درباره آن قتل، عکس‌های مشابهی از قبرسی‌های شکاف که در برخی از روستاها کشته شدند، در موزه بربریت مشاهده میشود.




:: برچسب‌ها: مهاجرت به قبرس شمال ,
:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 15 مرداد 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: